Dziś jest: Piątek 25 stycznia 2013, imieniny: Pawła i Miłosza

GOK

GOK

Gminy partnerskie

saint rieix

britz chorin

zagórz

Obsluga techniczna
ALFA TV

2009-07-17 10:04:46

List do Premiera RP

Pan
Donald Tusk
Premier Rzeczypospolitej Polskiej
Al. Ujazdowskie 1/3
00-583 Warszawa  
 
Proszę o niepodejmowanie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie tworzenia, ustalenia granic i nazw gmin oraz siedzibach władz, ustalenia granic niektórych miast, krzywdzącego Gminę Będzino przez Rząd RP, według projektu przygotowanego przez MSWIA do konsultacji międzyresortowych. W szczególności chodzi o propozycje zawarte w paragrafie 2 pkt. 10 w/w rozporządzenia, dotyczące przyłączeniu obszaru sołectw Jamno oraz Łabusz z terenu Gminy Będzino do Miasta Koszalina.
 
Uzasadnienie do pozytywnej opinii dla wniosku Miasta Koszalina powołuje się na ogólnikowe i bliżej nieokreślone argumenty takie jak: uwarunkowania infrastrukturalne /plany rozbudowy infrastruktury drogowej i komunikacyjnej/, gospodarcze / rozwój turystyki, turystyczne wykorzystanie jeziora Jamno/.
 
W innych opiniowanych wnioskach zawarte są różnorodne uwarunkowania i uszczegółowione argumenty uzasadniające przedstawiony projekt tj.:
-         wyniki konsultacji społecznych i ich miarodajność /między innymi wnioski miasta Słupsk i Szczecinek/,
-         istniejące więzi społeczne,
-         uchwały zainteresowanych Rad Gmin i Rady Powiatu,
-         sprzeciw społeczny mieszkańców /pisemne protesty mieszkańców, stanowiska zgłoszone przez instytucje i lokalne organizacje/,
-         charakter terenu, którego dotyczy zmiana:
1)     rodzaj, jakość i sposób użytkowania gruntów,
2)     rodzaj zabudowy wykazujący cechy funkcjonalno – przestrzenne dla miasta, takie jak zwarta zabudowa, ciągłość urbanistyczna, funkcja nierolnicza.
Nasuwa się pytanie, dlaczego w uzasadnieniu projektu rozporządzenia różne są interpretacje tych samych argumentów i faktów.
W przypadku wniosku Miasta Koszalina, zarówno na etapie wydawania opinii przez Pana Wojewodę Zachodniopomorskiego jak i w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia nie uwzględniono i nie odniesiono się do faktów i argumentów przestawionych przez Gminę Będzino, protestów mieszkańców Jamna i Łabusza.
Gmina Będzino przedstawiła swoje stanowisko /poparte obszerną dokumentacją/ w piśmie skierowanym do Pana Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 27.04.2009r. L.dz. W.0152/12/2009, które dowodzi brak merytorycznych, społecznych, gospodarczych i funkcjonalnych przesłanek do zmiany granic między innymi z powodu:
 
-         wynik konsultacji społecznych przeprowadzonych w Koszalinie świadczy o bardzo niskim zainteresowaniu mieszkańców Koszalina i nie daje tak dużego jednoznacznego upoważnienia dla Pana Prezydenta do wyrażania opinii, że mieszkańcy Miasta są za przyłączeniem Jamna i Łabusza, ze względu na bardzo niską frekwencję /ok. 0,7 % uprawnionych brało udział w konsultacjach tj. 603 osoby na 85.332 liczby mieszkańców uprawnionych do udziału w konsultacjach/. Sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych w Koszalinie został również oprotestowany przez mieszkańców Koszalina.
W przeciwieństwie do Koszalina, w Gminie Będzino frekwencja w konsultacjach, w samych zainteresowanych sołectwach wyniosła ponad 12 %, z czego głosów za pozostaniem sołectw w granicy Gminy Będzino było 82 %,  w całej gminie za pozostaniem było 92,5 %. Niezależnie od powyższych konsultacji, mieszkańcy Jamna i Łabusza założyli spontanicznie Komitet Obywatelski, który zebrał podpisy ponad 490 osób, które jednoznacznie określiły swoje stanowisko za pozostaniem w granicach Gminy Będzino, z którą łączy ich wieź i poczucie tożsamości gminnej. Wsie Jamno i Łabusz stanowią odrębną sieć osadniczą typową dla dzisiejszej wsi.
W negatywnie zaopiniowanych wnioskach przez MSWIA uzasadnieniem były wyniki konsultacji społecznych przy frekwencji 3,2% jako nie miarodajne.
 
-         Uchwała Rady Gminy w Będzinie podjęta po przeprowadzeniu konsultacji, opiniowała negatywnie projekt zmiany granic oraz negatywna opinia Rady Powiatu w Koszalinie.
W negatywnie zaopiniowanych wnioskach przez MSWIA uzasadnieniem były uchwały Rad Gmin i Powiatów bądź ich brak, których tereny objęte były wnioskiem.
 
-         sprzeciwu społecznego /wizyta delegacji sołectw Jamna i Łabusza u Pana Wojewody Zachodniopomorskie w dniu 10.03.2009r. i wręczenie protestu wraz z podpisami 499 osób/.
Sprzeciwy społeczne w wielu przypadkach były argumentem przeciw zmianą.
 
-         charakterystyka terenu obrębów Jamna i Łabusza: niecałe 10% stanowią obszary zabudowane, zurbanizowane, zajęte pod drogi, grunty należą w większości do żyznych kompleksów glebowych, natomiast łąki, w dużym części podmokłe oraz niewielkie obszary leśne stanowią tereny cenne przyrodniczo, podlegające ochronie, brak jest ciągłości zabudowy między miastem Koszalinem a wsią Jamno, granicę obrębu Jamna i Koszalina oddzielone są nowo wybudowanym zbiornikiem retencyjnym oraz ogródkami działkowymi, przy granicy których projektowana jest budowa drogi ekspresowej Nr 6 wraz z węzłem komunikacyjnym, poszerzenie terytorium miasta o Jamno i Łabusz jest sprzeczne z zapisami w planie zagospodarowania przestrzennego województwa zachodniopomorskiego.
W negatywnie zaopiniowanych wnioskach przez MSWIA uzasadnieniem były wynikające z powyższego przesłanki tj.
a)     obszar proponowany do włączenia w granice miasta powinien ograniczać się do terenów faktycznie wykazujących cechy miasta, takich jak zwarta zabudowa, funkcje nierolnicze,
b)     ochrona gruntów rolnych,
c)     projektowane trasy komunikacyjne przy granicy z inną gminą.
 
-         Miasto Koszalin jest jednym ze stutysięcznych miast w Polsce o najniższej gęstości zaludnienia tj. 1248 mieszkańca/km2, zajmuje powierzchnię 83,31 km2, około 1/3 jego aktualnej powierzchni stanowi potencjalną rezerwę inwestycyjną, więc nie stoi przed problemem braku terenów rozwojowych. Chęć powiększenia swojego terytorium o następne 15 km2 /o 18%/ nie ma żadnego realnego uzasadnienia,
 
-         utrata przez Gminę Będzino tak dużego obszaru i ludności /ok. 10%/ spowoduje znaczące obniżenie wpływów do naszego budżetu /ok. 17%/, naruszy stabilność finansową i zmniejszy możliwości wykonywania zadań publicznych, realizację inwestycji infrastrukturalnych na pozostałej części gminy o typowym rolniczym charakterze, od której wpływy do budżetu     w większości stanowią podatek rolny,
 
-         turystyczne wykorzystanie jeziora Jamno, tak podkreślane we wniosku miasta Koszalina, nie może być głównym argumentem o przyłączenie Jamna i Łabusza ponieważ jezioro w całościpołożone jest w granicach administracyjnych Gminy Mielno Ponadto;
-         zmiana granic administracyjnych powoduje również zmianę granic Powiatu Ziemskiego w Koszalinie, Rada Powiatu w Koszalinie Uchwałą Nr XIII/257/09 z dnia 30 kwietnia 2009r. zaopiniowała negatywnie propozycje zmiany granic Powiatu Koszalińskiego,
 
-         Zachodniopomorska Izba Rolnicza w Szczecinie pismem z dnia 05.05.2009r, ZIR/932/09 zwróciła się do Pana Prezydenta Miasta Koszalina o zaprzestanie działań administracyjnych związanych z wyłączeniem sołectw Jamno i Łabusz z obszaru Gminy Będzino ze względu na dobro mieszkańców, radykalne zmiany w statusie i sposobie życia mieszkańców, szczególnie rolników, pozbawienie ich źródła dochodu jakim są subwencje unijne i możliwość korzystania z programów przewidzianych dla obszarów wiejskich,
 
-         Biskup Koszalińsko – Kołobrzeski Edward Dajczak tworząc nową parafię na tzw. „Osiedlu Europejskim” w Koszalinie, przy granicy z sołectwem Jamno, uwzględniając odmienność i specyfikę wsi w stosunku do obszarów miejskich, nie objął zasięgiem parafii, wsie Jamno i Łabusz, pozostawiając te miejscowości nadal w parafii Mścice gm. Będzino. W przyszłości gdy liczba mieszkańców tych wsi wzrośnie możliwe będzie utworzenie nowej parafii przy zabytkowym kościele w Jamnie /pismo z dnia 27.05.2009r./,
 
-         Rada Sołecka wsi Jamno i Łabusz w imieniu mieszkańców wsi Jamno i Łabusz zwróciła się z prośbą z dnia 12.05.2009r. do Pana Premiera Rzeczypospolitej Polskiej o zakwestionowanie i odrzucenie wniosku Koszalina/ pismo z dnia 12.05.2009r./,
 
Biorąc pod uwagę w/w dokumentację uważamy, że opinia wydana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji jest nie obiektywna, nie odnosi się do wszystkich uwarunkowań oraz nie stosuje jednakowych kryteriów do oceny złożonych wniosków. Mam wrażenie, że nasze stanowisko, przedkładana dokumentacja, protest społeczny nie były przedmiotem szczegółowej analizy, nie było załączone do materiałów przekazanych wraz z wnioskiem Miasta Koszalina i opinią do MSWiA przez Pana Wojewodę Zachodniopomorskiego.
 
Pragnę zwrócić uwagę na postanowienie z dnia 12 maja 2009r. sygn. Akt S 3/09 Trybunału Konstytucyjnego, który sygnalizuje Sejmowi potrzebę stworzenia skutecznych mechanizmów prawnych zabezpieczających jednostki samorządu terytorialnego przed pochopnymi zmianami ich granic.
Liczę, że Pan Premier rzetelnie rozpozna sprawę i skutecznie zapobiegnie nieuzasadnionym zamiarom miasta Koszalin, aneksji dwóch sołectw Jamna i Łabusz z terenu Gminy Będzino.
 Wójt Gminy Będzino
       Henryk Broda


+ dodaj swoją opinie
Autor:
E-mail:
Treść:
Wpisz kod:   

Komentarze są własnością ich twórców.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.